Skip to main content

Topic: 'Mimi' F3K mini DLG - gradnje, letenje (Read 70992 times) previous topic - next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Odg: 'Mimi' F3K mini DLG - tips,tricks&traps

Reply #135
Reci mi, o kojem se modelu radi? Ako ništa drugo, trebalo bi vidjeti i kopirati strukturne detalje, od trupa, preko rebara pa do boom-a i repa. Iako model možda i nije predviđen za ovako zakucavanje, vrijedi pogledati detalje.
AUW u konkretnom slučaju? Raspon krila? Vidim crvenu žicu, 35 MHz antena? Zanimljivo je da je boom isto tako tanak, kao da je pravljen od kederice. Iako ne volim V-tail, sviđaju mi se repni stabilizatori, jednostavni (bar tako izgleda; kao da je samo prednja ivica od karbona, ostalo plastika).
Sve u svemu, vrijedno pozornonsti.
Model je kombinacija balsa-karbon i stakleni trup, tailboom je karbonska kederica 'Mivardi' ... radi se o nacionalki f5J-N i danas je model čitav i u letnom stanju, antena koja visi je bila tada za 35 MHz...zato što je tako izdržljiv zove se franjo Tahy -> http://web.vip.hr/385915861879.vip/Index.html

Nešto o semi-solid ili solid krilima:
bez obzira da li je dio krila ili cijela površina 'solid' uvijek se izreže 1-2 mm šira pločica balze. Na nju se bočno nalijepi šablona profila od tvđeg špera (to se dobije tako da se na šper nalijepi profil pa se izreže, ili se prenese peglom sa kopije).
Nakon toga slijedi hoblanje-blanjanje-.šmirglanje-brušenje-kihanje i kašljanje dok se ne dobije savršen obradak !
Tada se šablona od špera jednostavno odreže lukom i pilicom i rub poravna brusnim papirom. Zato i treba 1-2 mm više. Ako nije jasno, imam neke slike pa postam navećer...
Damir

Odg: 'Mimi' F3K mini DLG - tips,tricks&traps

Reply #136
Kad sam citao na nizozemskom forumu ili rcgroups našao sam da se kod polihedrala postizu vece visime bacanja!? Ja ne znam toliko o aerodonamici da bih se slozio s som tvrdnjom ili ne. Bilo kako bilo po projektu je semisolod inicijalno polihedral, pa kako ja uvijek postivam projekt... ja bih polihedral


Okay, onda ovako: radim tako kako je. Solid wing je ostavljena mogućnost da se bira polihedral ili samo dihedral. Ovdje ne, ali ne vidim zašto se ne bi moglo napraviti. No, kao što si i sam rekao, ipak ću poštovati nacrt do kraja, jer mi je ovo prvi ozbiljniji rad za balzom, pa ne bi želio nešto zeznuti odmah na početku.


Već jesam kod lošeg odabira balze.. tek danas sam pročitao što znači A, a što B i C rez balze.:


http://www.mat.uc.pt/~pedro/ncientificos/artigos/tech_balsa_1.html


Ovo što ima po trgovinama, uglavnom je random, tj. B rez. Neki dijelovi ploča podsječaju na A, neki na C, ali sve je to miješano. A o specifičnoj težini i čvrstoći da ne govirim: sve je nerazvrstano. Tek kad sam došao do pola ove table, tek onda sam vidio unutarnje godove - pa to je rezano odmah do srčike, skoro najmekši dio drveta. Jest da je trebao biti A grain, ali je fulano. Nikakva simetrija, vlakna, odnosno grains su na jednom dijelu pravilni, na drugom kratki, nepravilni.


No dobro, prvi rad... neka bude kako bude. Drugi puta ću nabaviti balzu 'sa podrijetlom', tj. sa žigom... valjda me neće zavaljati. Ovo na kile mi se ne sviđa. Cijena je samo malo niža, ali je zato gorak okus u ustima nakon saznanja da pravim od... dva dijela krila sam potpuno jednako izrezau u 1/10 milimetra, no jedan je teži 1.2 grama. To mi se ne sviđa. Izgleda je sva ova balza koju nađem u našim trgovinama onaj dio drveta koji je bio pri zemlji ili u vodi... i ima neki mulj unutra.


Valjda je to i razlog zašto prije nisam radio sa balzom, zapravo sam mrzio balzu. Od 6. razreda osnovne imam traumu... htio raditi avion, dobio neki nacrt, ali nigdje balze. Ovi kreteni u trgovini drevetom su mi uvalili neki teški furnir, tko zna što je to bilo. To me godinama proganjalo.


Q

Odg: 'Mimi' F3K mini DLG - tips,tricks&traps

Reply #137
Reci mi, o kojem se modelu radi? Ako ništa drugo, trebalo bi vidjeti i kopirati strukturne detalje, od trupa, preko rebara pa do boom-a i repa. Iako model možda i nije predviđen za ovako zakucavanje, vrijedi pogledati detalje.
AUW u konkretnom slučaju? Raspon krila? Vidim crvenu žicu, 35 MHz antena? Zanimljivo je da je boom isto tako tanak, kao da je pravljen od kederice. Iako ne volim V-tail, sviđaju mi se repni stabilizatori, jednostavni (bar tako izgleda; kao da je samo prednja ivica od karbona, ostalo plastika).
Sve u svemu, vrijedno pozornonsti.
Model je kombinacija balsa-karbon i stakleni trup, tailboom je karbonska kederica 'Mivardi' ... radi se o nacionalki f5J-N i danas je model čitav i u letnom stanju, antena koja visi je bila tada za 35 MHz...zato što je tako izdržljiv zove se franjo Tahy -> http://web.vip.hr/385915861879.vip/Index.html


Impresivna flota. Nemam riječi. Ne natječem se, niti namjeravam (osim sam sa sobom), ali... Moram i ja sebi složiti neku flotu da imam za svaki vremenski uvjet nešto za letjeti.


Tek danas sam vidio prošlogodišnju nagradnu igru za izradu Feather Shooter-a. Negdje na netu sam našao "prave dimenzije", ne one skraćene od 130 mm. Full 150 milimetara 1/2 krila (wingspan oko 300 mm). To ću raditi samo kad nađem točno te balze koje bi trebale biti. I po rangu težine/čvrstoće i po rangu načina kako su rezane.


Ne znam dali je pametno objavljivati ovdje u ovoj temi nacrt off topic? Evo na koji nacrt mislim:


[attach=2]


A ono što je bilo kao zadatak za nagradu je bilo ovo (dimenzije krila su 130 mm, a trebale bi biti 150):


[attach=3]

Ovo što sada imam na lageru balze, najverojatnije će otići na loženje ove zime. Toliko sam ljut na ove trgovce, ali i na sebe... zato što nisam pitao (okay, pitao sam, no dobio površne odgovore), što nisam znao... a google je bio uvijek tu...

Quote
Nešto o semi-solid ili solid krilima:
bez obzira da li je dio krila ili cijela površina 'solid' uvijek se izreže 1-2 mm šira pločica balze.


Uh, sad bi ja sebe najrađe narezao na sitnu strugotinu. Pa ja sam se trudio točno duljinu elemenata po nacrtu, a zaboravio da na kraju treba odlijepiti šablone... damn! Sad će mi MiMi biti par milimetara kusatiji.


Quote
Na nju se bočno nalijepi šablona profila od tvđeg špera (to se dobije tako da se na šper nalijepi profil pa se izreže, ili se prenese peglom sa kopije).


Okay, za sada ću probati sa pertinaksom. To jedino imam. Špera nema ni za lijek. Možda... onaj ormar dolje u podrumu, on je napravljen od špera... njega rastavim... Sve ostalo što imam je strugotina i ljepilo (iverica). I to najgore klase...


Sreća pa imam termo transfer foliju - onu za elektroniku. Pošto je nacrt za MiMi stiskan, sve jedno do drugoga, a print mi ne dozvoljava da izdvojim samo taj dio, odlučio sam se za airfoil ploter. Nakon malo igranja sa neslaganjem dimenzija onoga što zadam i onoga što mi printer izbaci, ipak sam uspio napraviti nešto.


[attach=1]


Mislim da sam tu sliku već upload-ao, no nisam siguran. Nema veze.


Quote
Nakon toga slijedi hoblanje-blanjanje-.šmirglanje-brušenje-kihanje i kašljanje dok se ne dobije savršen obradak !


Dobro se pogodilo ovo što sam naručio iz češke (hoblericu i par sitnica) i tempo kojim radim. Taman će stići dok ja pripremim sve dijelove, takav mi plan; prvo sve izrezati, posložiti, označiti, pa tek kad budem imao pravi alat... Odnosno, onaj najkritičniji za početak: hoblericu. Iako... koliko vidim, balza brzo nestaje i sa šmirglom. Pogotovo ova...


Quote
Tada se šablona od špera jednostavno odreže lukom i pilicom i rub poravna brusnim papirom. Zato i treba 1-2 mm više. Ako nije jasno, imam neke slike pa postam navećer...
Damir


Damire, eh,... sad je jasno. Onaj strip format na nizozemskoj stranici je u redu, samo... ipak je trebalo neke natuknice staviti pokraj slike. Ovako lutam, griješim, brljam. Nisam opušten, a upravo sam se nadao da će me ovo opustiti. Valjda od straha da ću nešto zabrljati.


Kad ovako neobavezno šmirglam balzu, ide to... Satima šmirglam, uglađujem, mjerim... Ali to je samo komad test balze. Recimo, do sada sam uspio stanjiti balzu sa 3 mm na 0.15 milimetara bez da ju pokidam. Preko toga ne ide - obavezno zapnem i pokidam.


Površinu sam uspio ugladiti (tj. popuniti rupe) "Pufas" L10 smjesom, nešto za ispunu pukotina... neka plastična disperzija, lagano, dobro popunjava, da se obraditi. Sve to isprobavam prije nego krenem na završni dio krila za MiMi-ja. Dvojim se između šelaka i običnog laka za drvo (i to mi je nepoznanica koji lak točno, a trgovca pitati... nikad više!).


Onaj dvokomponentni poliuretan mi se nekako ne sviđa. S njim ne dobijem ništa pametno. Iako, nakon nanošenja, balza manje ili skoro nikako ne upija vodu. No, sama procedura je... ili ja ne radim dobro; nanesem jedan sloj, onda obrišem krpom. Pa onda pokušam uglancati.... Ima tu svega pomalo nepoznatog. Oracover mislim samo preko rupa, ne i preko cijelog krila. To mi nekako ružno izgleda - toplina balze i onda plastika preko tako lijepe površine. Drugo je da se radi samo o rebrima i eventualno D-box-u.


Gola balza je ok, ali samo ako se leti u dvorani, nikako na rosi ili kad počne sitna rosulja.




Q






Odg: 'Mimi' F3K mini DLG - tips,tricks&traps

Reply #138
Napokon sam uspio pokrenuti moju lijenu... ono odozada. :)


Krilo polijepljeno, slijedi hoblanje i brušenje.


[attach=1]


Sad to već počinje izgledati kao krilo.


[attach=2]


Ono što me koči da počnem brusiti (barem vrhove krila) je onaj umetak od šperploče 0.8 mm (u Leo modeli imaju samo 1 mm, uskoro mirovina, pa...). To ide u utor i služi za pojačavanje dijela gdje ide peg. Taj aviošper moram nabaviti.


[attach=3]


Za sada, težina oko 77 grama. Dio će otići na brušenje, ali će biti dodano ojačanja, ljepila za spajanje, peg i oracover folija.


Nemam karbonskog vlakna (UD, uni-direkcionalnog), ne znam dali da koristim kevlar umjesto toga i/ili stakleno platno (na sastavu krila koje ide prema peg-u i oko samog peg-a. Oko samog peg-a ide karbonsko pletivo, no ima verzija sa staklenim platnom i komadom šperploče 0.8 mm.


Druga dilema je oko oracovera - dali da prekrijem cijelo krilo ili samo otvore, a ostatak prelakiram nitro lakom? Koja je varijanta manje zahtijevna, a da nije preteška.


Naime, ovo će mi biti prvo presvlačenje krila tom folijom, pa ne bi želio da nešto uprskam (ako krenem prekrivati cijelo krilo). Ne znam koliko je problematičan spoj dva dihedrala. Dali netko ima iskustva? Dali da gornji dio presvlačim iz komada folije, ili sekciju po sekciju? Ako prekrivam samo rupe, onda pretpostavljam da ću uspjeti iz jednog komada. No kako je taj dio najmanje zakrivljen, to onda nije problem. Ne znam koliki je problem od tog spoja rastegnuti foliju prema donjem dijelu krila. Sa donje strane opet, pošto je donja strana uglavnom ravna, ne bi trebalo biti problema presvući cijeli donji dio.


Treća dilema je oko peg-a - nabavio sam 3 mm karbonski štap, a vidio sam da se takav peg koristi kod nekih DLG-ova, no drugi koriste ploču od pletenog karbona (nešto kao laminat) 2 mm ili tu negdje + brušenje na oblik pogodan za prihvat prstima i neki aerodinamični oblik.


Četvrta dilema je oko same pozicije pega: u planu je to otprilike sredina vrha krila, no vidim da je Frans to pomaknuo malo naprijed - prema prednjem, solidnom dijelu (u verzijama semi-solid i built-up, no solid je ostao kako je - skoro sredina).


Svaki savjet prije nego krenem u nepoznato je dobrodošao.


Unaprijed hvala.


LP,
milan
---

Odg: 'Mimi' F3K mini DLG - tips,tricks&traps

Reply #139
Zakomplicirao si izgradnju modela, barem rebra su trebala biti napravljena po profilu a najbolje i  izlazna i prednji dio. Presvlačenje najbolje centroplan iz komada folije uske posebno jer u suprotnom ce na spoju s uskama biti naborana folija.
To je moje misljenje i ja inace tako radim.
JR9303,AlphaJet,J3,Blaze,SkyClimber,GreenSleeve,
EasyStar,Polaris,Diablo3D,TheRegal,Stiry,Crossbow36, Drongo,Pluma,Zagi, Extra Nac,Nelly E , Micro DLG, F1A,F1Q

Odg: 'Mimi' F3K mini DLG - tips,tricks&traps

Reply #140
Zakomplicirao si izgradnju modela, barem rebra su trebala biti napravljena po profilu a najbolje i  izlazna i prednji dio. Presvlačenje najbolje centroplan iz komada folije uske posebno jer u suprotnom ce na spoju s uskama biti naborana folija.
To je moje misljenje i ja inace tako radim.


A znam da sam zakomplicirao... neću više ništa pitati... radit ću po svom, pa kako ispadne.


Hvala na odgovoru.


LP,
milan
---

 

Odg: 'Mimi' F3K mini DLG - tips,tricks&traps

Reply #141
Nista nije zakomplicirao, sve dok su paneli odvojeni. Na početak i na kraj svakog dodju odgovarajuce sablone profila rebara i pobrusi se kao da brusis punu balzu... druga stvar da se radilo konstruktivno krilo, ali ovako, semi-solid je OK. Pa tako je i sam konstruktor opisao i napravio... ako je njemu dobro, onda ... ;) E, ali ako si poljepio segmente, onda je najbolje da ih odvojis i da budu onakvi kao na slici kod vaganja,jer tada ova metodologija šablona rebara funkcionira...


Sto se tice dilema peg ovdje, peg ondje ... pa kako je po nacrtu ...? Onda tako.
Oracover je bolje zamijeniti sa Oralite folijom ili laksom, ako je dobavljiva...
Prekriti sve ili samo "rupe" ... ako je Oralite, onda sve. Lak u konacnici moze biti tezi nego folija.. Moras ga nanositi u vise slojeva, ubaciti talk puder u njega radi glatkoce kad se pobrusi etc...


I tako ti je to prvi konstruktivni avion... a prvi mačići se ....  :D  Mislim, tesko je od prvi puta sve pogoditi, zato ja i inzistiram drš se nacrta i ne odstupaj...



"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away" (Antoine de Saint Exupéry)

Odg: 'Mimi' F3K mini DLG - tips,tricks&traps

Reply #142
Nista nije zakomplicirao, sve dok su paneli odvojeni. Na početak i na kraj svakog dodju odgovarajuce sablone profila rebara i pobrusi se kao da brusis punu balzu... druga stvar da se radilo konstruktivno krilo, ali ovako, semi-solid je OK. Pa tako je i sam konstruktor opisao i napravio... ako je njemu dobro, onda ... ;) 


Da, rekao sam Fransu da mi je to prva konstrukcija od balze, a on mi je toplo preporučio semi-solid. Druga stvar što me pokolebala u namjeri da ipak krenem sa build-up konstrukcijom je nedostatak detalja izrade. Ovdje na forumu, Diogen (Damir) je lijepo opisao dosta toga, no još uvijek nisam siguran u sebe, tako da... Ovo mi je za sada u redu. Počeo sam hoblati one deblje dijelove i brusiti ostatak. Nije to tako teško...


Quote
E, ali ako si poljepio segmente, onda je najbolje da ih odvojis i da budu onakvi kao na slici kod vaganja,jer tada ova metodologija šablona rebara funkcionira...


Znam da lijepljenje segmenata ide zadnje, moraju se prvo dovesti u formu, tj. airfoil. Ono što mene pati je prijelaz između prvog i drugog segmenta, tj. 'centroplan', valjda se tako zove? Još nisam upoznao sve terminologije... tek se učim. Kod tog prijelaza mi je sumnjivo savijanje, tj. sam prijelaz (V izrez, ne onaj kod trupa, nego drugi dihedral). Ako krenem natezati foliju, ne znam dali bi uspio uredno polijepiti. Opet, ako radim segment po segment, ne znam dali je to 'običaj'? Da mi se kasnije ne bi netko smijao... ah, nek se smije... briga me...


Zbunjuje me ovaj video, koji je Damir davnih dana stavio na stojedinicu, u svoj building log:


http://www.youtube.com/watch?v=1G4Qfv_Zcl4


To je jedan segment krila. Ne znam dali se tako radi - prvo se sve prekrije, pa se svi segmenti polijepe, ili se prvo polijepe, pa se tek onda presvlači folijom?

Quote

Sto se tice dilema peg ovdje, peg ondje ... pa kako je po nacrtu ...? Onda tako.


Heh, problem je u tome što je u nacrtu više prema sredini uški, no na njihovoj nizozemskoj stranici (mislim da je upravo Frans to napravio) slika semi-solid sa pomaknutim pegom - vrlo blizu D-boxa (koji je od pune balze, nije konstruirana). Pošto za sada nemam nikakvu pločicu karbona, mislim da ću napraviti sa ovom 3 mm šipkom. Jedino me brine to što je daleko uža od pločastog pega, pa bi se moglo urezati u balzu i/ili otkinuti ušku. Taj dio moram jako dobro učvrstiti.


Quote
Oracover je bolje zamijeniti sa Oralite folijom ili laksom, ako je dobavljiva...
Prekriti sve ili samo "rupe" ... ako je Oralite, onda sve. Lak u konacnici moze biti tezi nego folija.. Moras ga nanositi u vise slojeva, ubaciti talk puder u njega radi glatkoce kad se pobrusi etc...

Na ovoj stranici sam kupio oracover, prozirni, narančasti (zeznuo sam se... trebao sam uzeti i neku tamniju boju za donji dio... to mislim nakon što sam pročitao Damirovu preporuku da bi bilo dobro da je donji dio aviona tamniji - da se vidi gore u zraku kako je okrenut).


No, oralite (oralight) nemaju kao takav, jedino 'solarfilm', a ne znam dali je on lakši ili nije?


Oko lakiranja; da, čuo sam da se nanosi temeljni lak (nitro), jako razrijeđen, pa se onda brusi, pa opet nanosi... No prije što krenem na premazivanje krila, probat ću jednu dašćicu od balze izvagati, pa nanijeti tanki sloj, čekati da se osuši i vidjeti koliko je dobila na težini, a i kakva je površina, te kako se brusi. Talk puder, ok... to nisam znao, hvala za savjet.

Quote
I tako ti je to prvi konstruktivni avion... a prvi mačići se ....  :D  Mislim, tesko je od prvi puta sve pogoditi, zato ja i inzistiram drš se nacrta i ne odstupaj...


A nek se bacaju u vodu, ali kasnije (ako je moguće)  :-X . Nek' prvo poleti, pa ćemo vidjeti 'oćel' u vodu ili...


LP,
milan
---

Odg: 'Mimi' F3K mini DLG - tips,tricks&traps

Reply #143
Nije hoblanje ni brušenje toliki problem. Samo treba malo koncentracije i strpljenja.


Evo rezultata:


Prije skidanja šablona:


[attach=1]


Nakon skidanja šablona (ova uža strana je malo oštećena, nisam uspio dobro razdvojiti šablon žiletom - previše aktivatora):


[attach=2]


Iz drugog kuta:


[attach=3]


Trailing edge sam obrusio na 0.3 mm - tanje se nisam usudio:


[attach=4]


Sa početnih 22.5 grama, ovaj element je nakon glodanja/brušenja pao na 17 grama:


[attach=5]


A ni donja strana ne izgleda loše (s obzirom da mi je to ono prvo ljepljenje na kartonu, gdje mi se jedna letvica pomaknula):


[attach=6]


Sad slijedi mali odmor, pa na drugu široku stranu. One najuže krajeve još ne mogu brusiti dok ne nabavim aviošper (za ojačavanje peg-a). No, sada je vrijeme da počnem trup, i/ili repne elemente. Vidjet ću s kojom balzom raspolažem... nešto lagano, a čvrsto (za rep).


LP,
milan
---


EDIT: Ovaj element ima oko 4 dm2 , dakle 17/4 = 4.25 grama po decimetru kvadratnom. Nije loše za kombinaciju balze iz Vinkoproma i Peveca (pokušao sam odabrati najlakše što sam našao). Nakon pokrivanja folijom i lakiranja, nadam se da neće ići puno iznad 5 grama po dm2.

Odg: 'Mimi' F3K mini DLG - tips,tricks&traps

Reply #144
Samo tako nastavi :)
JR9303,AlphaJet,J3,Blaze,SkyClimber,GreenSleeve,
EasyStar,Polaris,Diablo3D,TheRegal,Stiry,Crossbow36, Drongo,Pluma,Zagi, Extra Nac,Nelly E , Micro DLG, F1A,F1Q

Odg: 'Mimi' F3K mini DLG - tips,tricks&traps

Reply #145
jako lijepo!

Odg: 'Mimi' F3K mini DLG - tips,tricks&traps

Reply #146
koliko je ispalo krilo nakon brusenja


Odg: 'Mimi' F3K mini DLG - tips,tricks&traps

Reply #147
Ovo je stvarno uredno. Za rep najobičniju 3mm balzu.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Spektrum dx7s i razni modelčeki

Odg: 'Mimi' F3K mini DLG - tips,tricks&traps

Reply #148
dobro to izgleda  ;)